Thursday, December 6, 2012

Kuiz Bahasa Cinta (Bagi Isteri)



Ini adalah terjemahan kuiz bahasa cinta Dr Gary Chapman bagi mereka yang lebih selesa dengan bahasa melayu. Terdapat 30 pasangan ayat di bawah, dari setiap pasangan ayat, pilih satu ayat yang lebih tepat dengan diri anda.  

Pasangan Ayat 1 : 

C - Saya suka jika mendapat e-mel jenaka dari suami saya
D - Saya inginkan suami saya memberi saya dakapan dengan lebih kerap

Pasangan Ayat 2: 

A - Saya suka bersendirian dengan suami saya. 
E - Saya teringin suami saya sekali sekala menghantar kereta saya untuk dicuci atau melakukan khidmat lain tanpa disuruh.

Pasangan Ayat 3:

B - Kalaulah suami saya membelikan hadiah istimewa bagi saya tanpa sebarang sebab khas, tentu saya suka.
A - Saya seronok berjalan-jalan dan bercuti panjang bersama suami saya.

Pasangan Ayat 4:

E - Saya benar-benar rasa dikasihi jika suami saya membasuh pakaian kotor.
D - Saya suka apabila suami saya menyentuh saya.

Pasangan Ayat 5:

D - Saya suka jika suami saya memeluk saya apabila kami berada di tempat awam
B - Saya ingin suami saya membelikan saya hadiah apabila dia keluar belayar.

Pasangan Ayat 6:

A - Saya ingin suami saya lebih bersemanagat untuk keluar berjalan-jalan.
D - Saya suka memegang tangan suami saya.

Pasangan Ayat 7:

B - Saya rasa dicintai apabila suami saya memberi saya hadiah.
C - Saya tahu suami saya cintakan saya, tapi saya mahu mendengarnya melafazkan cintanya kepada saya.

Pasangan Ayat 8:

D - Saya suka suami saya duduk rapat dengan saya.
C - Saya teringin suam saya memberi pujian apabila saya siap bersolek.

Pasangan Ayat 9:

A - Menghabiskan masa lapang bersama suami membuat saya gembira.
B - Saya ingin suami saya lebih kerap memberi saya hadiah-hadiah kecil yang bermakna.

Pasangan Ayat 10:

C - Saya suka mendengar suami saya mengatakan bahawa dia bangga dengan saya.
E - Saya berharap sangat suami saya tolong membersihkan rumah tanpa disuruh.

Pasangan Ayat 11:

A - Tidak kisahlah apa yang kita lakukan, yang penting saya suka melakukannya bersama suami saya.
C - Saya suka mendengar lebih banyak kata-kata rangsangan / dukungan dari suami saya.

Pasangan Ayat 12:

E - Saya inginkan suami saya bukan hanya menaburkan kata-kata manis, tetapi juga melakukan sesuatu yang manis bagi saya.
D- Saya suka mendaap suami saya.

Pasangan Ayat 13:

C- Saya berharap suami saya lebih kerap memuji saya.
B - Saya berharap suami saya memberi saya hadiah yang lebih beerti dan peribadi (personal)

Pasangan Ayat 14:

A- Hanya dengan sekadar berada di sisi suami, boleh mebuat saya rasa gembira.
E - Saya teringin suami saya memgurut saya.

Pasangan Ayat 15:

C - Saya bersemangat apabila suami saya memberi reaksi yang positif terhadap pencapaian saya.
E - Saya inginkan suami saya menolong saya dengan tugasan-tugasan yang tidak digemarinya, hanya kerana dia tahu pertolongannya itu amat bermakna bagi saya.


Pasangan Ayat 16:

D- Saya tak pernah jemu dengan ciuman suami saya.
C - Saya mahu suami saya lebih mengambil berat terhadap perkara-perkara yang saya minat.

Pasangan Ayat 17:

E - Saya rasa dikasihi apabila suami saya membantu saya dengan tugasan-tugasan saya.
B- Saya masih lagi rasa berdebar apabila membuka hadiah dari suami saya.

Pasangan Ayat 18:

C - Saya ingin suami saya lebih kerap memuji penampilan saya.
A -  Saya mahu suami saya meluangkan lebih masa mendengar idea-idea saya dan menghormatinya.

Pasangan Ayat 19:

D - Saya pasti akan menyentuh suami saya apabila dia berada hampir dengan saya.
E - Apabila saya mempunyai banyak tugasan untuk diselesaikan, saya teringin suami saya menawarkan bantuan.

Pasangan Ayat 20:

E - Saya terasa seolah-olah ingin menghadiahkan sebuah piala buat suami saya jika dia membantu saya di rumah.
B - Saya akan rasa dihargai jika hadiah yang diberikan suami menunjukkan tanda pertimbangan.

Pasangan Ayat 21:

A - Saya inginkan suami saya memberikan saya perhatian penuh apabila saya sedang bercakap dengannya dan tidak bermain dengan telefon bimbitnya.
E - Saya suka jika suami saya membersihkan rumah.

Pasangan Ayat 22:

B - Saya tak sabar menanti apa yang suami saya belikan untuk hadiah hari lahir saya.
C - Saya mahu mendengar suami saya mengatakan berapa bermaknanya saya dalam kehidupannya.

Pasangan Ayat 23:

B- Saya berharap suami saya membelikan saya hadiah dengan lebih kerap.
E- Saya berharap suami saya menolong saya tanpa diminta.

Pasangan Ayat 24:

A - Saya tidak suka suami saya memotong cakap saya apabila saya sedang berbicara.
B - Saya tak pernah jemu menerima hadiah dari suami saya.

Pasangan Ayat 25:

E - Saya mahu suami saya menawarkan untuk menolong saya apabila dia tahu saya penat.
A - Tidak kira ke mana tujuan, yang penting saya suka keluar bersama suami saya.

Pasangan Ayat 26:

D - Saya ingin suami saya memeluk saya lebih kerap.
B - Saya ingin suami saya memberi hadiah kejutan buat saya lebih kerap.

Pasangan Ayat 27:

C- Kata-kata rangsangan dari suami saya memberi saya keyakinan diri.
A - Saya suka memonton wayang dengan suami saya.

Pasangan Ayat 28:

B - Saya ingin suami saya membelikan hadiah buat saya tanpa sebab.
D - Saya suka jika suami saya menyentuh saya lebih kerap.

Pasangan Ayat 29:

E - Amat bermakna bagi saya, jika suami saya membantu saya walaupun dia juga sedan sibuk.
C - Saya berharap suami saya melafazkan "Saya menghargai awak".

Pasangan Ayat 30:

D - Saya suka memeluk suami saya setelah kita berjauhan buat sementara.
C - Saya mahu mendengar suami saya mengatakan dia merindui saya apabila saya tiada di sisinya.


SELESAI Kuiz Bahasa Cinta! Kira semua abjad anda. Abjad yang paling banyak anda pilih adalah bahasa cinta anda. Adalah mungkin anda menggunakan 2 -  3 bahasa cinta (i.e. markah setiap abad sangat-sangat dekat) namun satu bahasa cinta tetap menjadi bahasa yang anda cenderung terhadapnya.

Bahasa Cinta A: Masa Bersama / Quality Time
Bahasa Cinta B : Menerima Hadiah / Receiving Gifts
Bahasa Cinta C: Kata-kata Pengesahan / Words of Affirmation
Bahasa Cinta D: Sentuhan Fizikal / Physical Touch
Bahasa Cinta E: Berkhidmat / Acts of Services

Sila baca penerangan mengenai bahasa cinta di entri saya di sini.





  

No comments:

Post a Comment